Sparkling

publicerat i Allmänt;
Hur var ert nyår? Några nyårslöften? Mitt var nog bara att jag ska göra mer genomtänkta köp istället för spontana. Jag har tänkt på vad mycket pengar som går åt till att "spontanshoppa" och det gäller med allt, från Mat, Inredning och spontana inköp från tex H&M. Det finns en viss skillnad mellan vad jag behöver, skulle vilja ha, och får ett såkallat "spontanbegär" som ofta leder till ännu en klänning som bara hängs in i garderoben. Vet ni att nu mer än någonsin shoppar kvinnor (och män för den delen) mer än någonsin, eftersom kläder är så pass billiga idag så ingen längre bryr sig om att laga sina kläder, för det är lättare och köpa nytt. 
Men jag skrattar åt mig själv när jag sitter här hemma och skriver om det. Hur ofta har jag egentligen suttit hemma med en klänning och lappat ihop den? Nej. Men jag kanske skulle göra det om jag visste att det var min favoritklänning och den abslut inte går att få tag i igen. 
Jag snackar alltså om PPA. Pris per användning. Någonting som jag tror jag kommer tänka till lite extra på. Vad använder jag, vad använder jag inte. En tröja som kanske är dyr i inköpspris men som jag kommer använda ofta för att jag älskar den kanske inte är en hysterisk investering trots allt? Många frustar säkert åt mig nu och tycker det är heeeeeelt galet hur man kan lägga så mycket pengar på EN tröja när man kan köpa MINST 10 stycken för samma peng. För just min favoritkjol som var värd den pengen, kommer iallafall jag sätta mig med nål och tråd och sy ihop när den inte vill mer. Mer planerade inköp iår för min del alltså. Men det betyder inte att jag inte kommer att sluta handla på H&M för det. Många av mina favoritklänningar som jag kommer sätta mig och sy är just därifrån. 

Kommentera inlägget här :